پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

برای خالق بلوگرانا؛ خوان گامپر که بود و چه کرد

کد خبر : 21854  |  زمان ارسال : دوشنبه 27 مرداد 1393
به بهانه برگزاری 49امین دوره جام خوان گامپر مروری داشته ایم بر زندگی نامه این بازیکن، سرمایه گذار و ریاست جاودانه باشگاه بارسلونا.

هانسمکس  یا به قول اسپانیایی ها خوان گامپر بزرگترین پسر و سومین فرزند آقای آگوست گامپر و روزینه اما هائسیگ  بود. مادرش را در 8 سالگی به علت سل از دست داد تا به همراه پدرش برای یافتن شغلی بهتر برای اداره خانواده 6 نفره خود از شهر کوچک وینتردر به بازل سوئیس مهاجرت کرد. در نوجوانی هانس بیشتر به دو و میدانی و دو چرخه سواری مشغول بود و آن طور که بعد ها در مصاحبه ای یه آن اذعان کرد به انجام هر ورزشی از راگبی گرفته تا تنیس و حتیگلف روی آورده بود، به غیر از فوتبال. اما داستان از آن جا آغاز شد که حضور او در شهر بازل با اندامی ورزیده و آماده همراه با پا گرفتن تیم فوتبال بازل همراه شد تا پسرک داستان ما شانس خود را در فوتبال نیز امتحان کند و اینجا بود که وی توانست با هوش و استعداد بالای خود خیلی زود به بازوبند کاپیتانی این تیم دست یابد و از طرفی با استفاده از دستمزد نه چندان بالایش، باشگاه اف سی زوریخ سوئیس را به همراه تنی چند از دوستانش پایه گذاری کند.

بارسا نیوز

خوان گامپر جوان در سوئیس

در سال 1898  خوان که برای انجام چند معامله و تجارت شکر به آفریقا سفر کرده بود، در بازگشت به خانه تصمیم گرفت تا به دیدار خاله اش در شهر بارسلونا برود و این سفر آغاز ماجراجویی او در این شهر تاریخی لقب گرفت. اتفاقی که بعد ها از آن به عنوان دست سرنوشت یاد کرد.وی پس از آمدن به بارسلونا تحت تاثیر فرهنگ و زبان مردمان این سرزمین قرار گرفت و تصمیم گرفتتا ادامه زندگی و تجارتش را در این شهر دنبال کند.در 22 اکتبر 1889 و پس از  نزدیک به یک سال حضور در بارسلونا و در حالی که  علاوه بر تجارت به عنوان خبرنگار اختصاصی  برای روزنامه ای در سوئیس نیز  مشغول به کار بودبه ناگاه آگهی را در روزنامه لس دپورتیوو مشاهده کرد که در آن خبر از تاسیس یک باشگاه فوتبال در این شهر خبر داده بودند. وی در حالی که تنها 23 سال سن داشت و با توجه به تجربه موفق اش در تیم های بازل و زوریخ سوئیس در روز 29 نوامبر سال 1899 با گیمناسیو سوله موسس اولیه بارسلونا برای سرمایه گذاری در این تیم به توافق رسید تا یکی از پرافتخارترین باشگاه های دنیای فوتبال متولد شود.گامپر در اولین اقدام خود برای این باشگاه به علت علاقه به تیم سابقش بازل سوئیس پیراهن راه راه آبی و اناری را برای این تیمانتخاب کرد و به عنوان کاپیتان و سرمربی تیم با دعوت از هم بازیان سابقش در سوئیس تیم فوتبال بارسلونا را تشکیل داد. وی در حدفاصل سال های 1899 تا 1903 و در اوج دوران جوانی  در 51 مسابقه برای بارسلونا به میدان رفت و توانست با به ثمر رساندن بیش از 100 گل اولین افتخار تاریخ این تیم را که قهرمانی در رقابت های کوپا ماکایا که تنها  تورنمنت فوتبالی در ایالت اتالونیا به حساب می آمد و همچنین نایب قهرمانی اولین دوره رقابت های کوپا دل ری در سال 1902 برساند.

بارسا نیوز

آگهی تاسیس باشگاه بارسلونا در روزنامه لس دپورتیوو

 گامپر در مجموع در 5 دوره مختلف و البته کوتاه ( 1908 تا 1909، 1910 تا1913، 1917 تا 1919، 1921 تا 1923، 1924 تا 1925) ریاست باشگاه را در دست گرفت. در آن سال ها به وی  همچون ناجی تیم نگاه می شد و هر بار که بارسا درهز زمینه ای چه از نظر فنی و چه از نظر اقتصادی داخل یا خارج از زمین به مشکل می خورد، همگان به یاد او می افتادند. وی در دوران حضورش به عنوان ریاست باشگاه توانست تا با توسعه زمین کارر اینداستریا اولین استادیوم تاریخ باشگاه بارسلونا را با ظرفیت 6 هزار نفر در سال  1909 برپا سازد و پس از آن نیز در سال 1922 اولین کانون هوادارای باشگاه را با نزدیک به 10 هزار  نفر تشکیل داد و در نهایت استادیوم تاریخی و معروف لس کورتس رادر همان سال با ظرفیت 20 هزار نفر بر پا ساخت. گفتنی است استادیوم لس کورتس که بعد ها ظرفیتش تا 60  هزار نفر نیز افزایش یافت، تا سال 1957 وقبل از منتقل شدن بازی های خانگی بارسلونا به نیوکمپ همچنان مورد استفاده قرار می گرفت.

بارسا نیوز

استادیوم لس کورتس در بارسلونا

او همچنین پائولینیو آلکانتارا مهاجم اسپانیایی - فیلیپینی آن دوران را که توانست با به ثمر رساندن 369 گل در 357 مسابقه( البته تا قبل از ظهور پدیده ای به نام لیونل مسی)  بهترین گلزن تاریخ باشگاه را در سال 1917 به خدمت گرفت و توانست با درخشش او بارسلونا را سه بار به عنوان قهرمانی رقابتهای کوپا دل ری، معتبرترین تورنمت آن روزهای فوتبال اسپانیا پیش از آغاز رقابت  های لالیگا در سال 1929 برساند،اما با کسب همه این افتخارات سرانجامداستان زندگی پرزیدنت گامپر هرگز نشانی از دوران موفقیت آمیزش در مستطیل سبز نداشت.

بارسا نیوز

پائولینیو آلکانتارا، برترین گلزن تاریه بارسلونا پس از لیونل مسی

وی در نهایت و در 30 جولای 1930  در حالی که 53 سال بیشتر نداشت،  پس ازشکست خوردن تلاش هایش در راه استقلال کاتالونیا و افزایش شدید مشکلات باشگاه و بسته شدن 6 ماهه استادیوم لس کورتس پس از سپری کردن یک دوره افسردگی شدید، تصمیم گرفت تا با خاتمه دادن به زندگی خود و پس از یک خودکشیشبانه خانه اش را از نزدیکی ساختمان مرکزی باشگاه بارسلونا به قبرستان معروف مونتجوئیک در این شهر منتقل کند.

بارسا نیوز

آخرین تصویر به جا مانده از خوان گامپر

در سال 1966 میلادی انریک یائودت ریاست آن زمان باشگاه بارسلونا تصمیم گرفت تا در دیداری نمادین و پیش از آغاز رقابت های فصل جدید، جامی را برای یادبود خوان گامپر برگزار کند. این جام در ابتدا با شرکت چهار تیم برگزار می شد، اما در این سال ها به علت فشردگی برنامه های پیش فصل تیم، تنها در یک مسابقه خلاصه شده است. هر چند که علاوه بر انجام این مسابقه،  این جام که همواره اولین بازی فصل جدید بارسلونا در استادیوم نیوکمپ است شامل مراسمهای دیگری از جمله معارفه بازیکنان جدید، یادبود ستارگان قدیمی و برگزاری آیین های سنتی کاتالونیا نیز می شود.تاکنون این جام برای 48 دوره برگزار شده است و علاوه بر بارسلونا تیم های سرشناس دیگری همچون بایرن مونیخ، اینتر و آث میلان، بوکاجونیورز و سانتوس نیز دعوت سران آبی اناری ها را برای حضور در این مسابقه پذیرفته اند و در روز دوشنبه، 18 آگوست 2014 نیز 49امین دوره این مسابقه با رونمایی از بارسلونای لوئیز انریکه با ستارگان جدید خود نظیر لوئیز سوارز و ایوان راکتیچ  و برگزاری مراسم تقدیری از رافائل ارکز، کارلس پویول و ویکتور والدز ستارگان سابق آبی اناری ها برگزارخواهد شد.

جام خوان گامپر 2014 در دستان لوئیز سوارز

برای ارسال دیدگاه لازم است ابتدا وارد شوید.ورودثبت نام
مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.